محسن یگانه یا گرشا رضایی؟/دو نگاه متفاوت به مخاطب در «هنرـ صنعتِ» موسیقی
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۱۱۶۸
خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی: محسن یگانه دیشب ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ حین برگزاری کنسرت در بوشهر صدایش گرفت و ادامه اجرا را متوقف کرد. او اما عمیقا از حاضرین در سالن عذرخواهی کرد و این نگاه به مخاطب همان نگاهیست که در شان هنرمند و مخاطب ایرانیاش باید باشد.
محسن یگانه در این کنسرت هنگام اجرای آهنگ «بهت قول میدم» صدایش میگیرد و ادامه کنسرت را متوقف میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: خیلی وقت است کنسرتهایم را کنسل نکردهام حتی تا ۵ دقیقه قبل استیج هم فکر نمیکردم این اتفاق رخ دهد. نمیدانم چه باید بگویم، هزینه همه بلیتها را پس میدهم و یا همه این جمع در کنسرت بعدی بوشهر بلیتشان را جدا رزرو میکنیم، هرچه ضرر و زیان این برنامه باشد با من است و به تهیهکننده پرداخت خواهم کرد. امیدوارم من را ببخشید، هر چه همیشه داشتم از شما بوده است. کلمات نمیتوانند حال مرا توصیف کنند، رویم نمیشود در چشمانتان نگاه کنم. شرمنده، رویم سیاه! ولی حال من را بفهمید صدایم گرفته و درخور شأن گوشهای شما نیست. تا اینجا هم برای خاطره داشتن شما از امشب، اجرا کردیم...
اینها واژه به واژه حرفهای دیشب محسن یگانه خواننده سرشناس موسیقی پاپ بود که عمدا اینجا بهطور دقیق و کامل ارائه شد تا به این مقوله بپردازیم که بیشک تراز و شان هنرمندان معطوف به نوع نگاهشان به مخاطب خواهد بود و این مساله مهمترین و تعیینکنندهترین مساله برا جایگاه یک هنرمند محسوب میشود.
هرچه هنرمند و سلبریتی بیشتر به جایگاه مخاطب آگاه باشد و منزلت او را حفظ کند، چند مساله را در ذهن متبادر میسازد. اول اینکه هنرمند قدر و جایگاه مخاطب را میداند و اینکه در یک زیست اجتماعی، هنرمند در یک تعریف اجتماعی بدون مخاطب نمیتواند هویتی مستقل برای خود داشته باشد و دوم اینکه هر زمان که ارتباط بین هنرمند و مخاطب گسسته شود و هنرمند درکی از مخاطب نداشته باشد و نداند حیات هنری اجتماعی او بسته به وجود همان مخاطبیست که به او معنی بخشیده است، آنجاست که مرگ تدریجی هنرمند کلید میخورد.
این روزها فصل داغ کنسرتهاست، جدای از محبوبیتی که با برگزاری کنسرت برای هنرمند افزون میگردد، مساله اصلی و بدون تعارف در اینجا کسب درآمد مالی است که این بخش را میتوان مهمترین بخشی دانست که حیات هنرمند و سلبریتی را به خود نیازمند میسازد.
اما متاسفانه برخی از این هنرمندان که با پول و عشق و احترام همین مخاطبان به جایگاهی رسیدهاند، به سرعت فراموش میکنند که در این تقابل دوسویه که آنها با آهنگی حال مخاطبشان را خوب میکنند اما در عوض دهها مزایای کمنظیر به دست میآورند و به راحتی فراموش کرده و قدر مخاطب را آنچنان که باید نمیدانند.
مساله گرفتگی صدای محسن یگانه در کنسرت دیشب باعث شد تا در طول یک ماه دو نمونه و دو رویکرد برخورد سلبریتی با مخاطبان را ببینیم. دو نوع نگاه کاملا متفاوت که در یکی که هنوز در میانه راه است، و هنوز جا دارد تا به مراتب بهتری برسد، نگاهی از بالا به پایین به مخاطب دیده میشود. نگاهی که در خود چندین ضعف مستتر را آشکار میکند.
آقای گرشا رضایی در حاشیهای که در کنسرت چند هفته پیشش به وجود آورد اول از فقدان اطلاعات رنج میبرد و فقدان اطلاعات تاریخی و فقدان شناخت درست از اقوامی که خود او نیز یکی از همین اقوام است. چراکه یک سلبریتی که لهجه یا گویش و رفتار خاصی از یک قومیت خاص را به مثابه پدیدهای سطح پایین قلمداد کند حتما از فقدان اطلاعات رنج میبرد چراکه با کمی مطالعه متوجه خواهد شد که به چه دلیل و تا چه اندازه در نوع برخورد خود با مخاطبین آن کنسرتش اشتباه کرده است.
همین نوع برخورد گرشا رضایی مصداقی از عدم مخاطب شناسی و مخاطب محوری بود و دیشب برخورد محسن یگانه خواننده معروف پاپ گونهای پسندیده از برخورد با مخاطب و احترام به جایگاه مخاطب را نشان داد و آن مثل قدیمی در ذهن متبادر میشود، که «هر کسی که به دیگران احترام بگذارد در اصل به خود احترام گذاشته است».
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: محسن یگانه گرشا رضایی مخاطب کنسرت پاپ محسن یگانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۱۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار میکند
سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده پیانو با اعلام این خبر اظهارداشت: هم اکنون در تدارک و برنامهریزی برای برگزاری کنسرت هستیم که قرار است به همراه عمران فروزش در تالار رودکی به اجرای برنامه بپردازیم.
وی گفت: این کنسرت چهارشنبه- ۱۹ اردیبهشتماه- ساعت ۲۱ در تالار رودکی برگزار میشود که به مدت زمان ۱۰ دقیقه تمامی بلیتهای این کنسرت فروش رفت، در نتیجه به دلیل استقبال مخاطبان تصمیم گرفتیم این کنسرت را تمدید کنیم.
احتشامی افزود: این کنسرت برای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت تمدید شده است و ساعت ۲۱ در هر دو روز به دیدار مخاطبان میرویم.
این آهنگساز و نوازنده پیانو بیان کرد: در این کنسرتها قطعاتی از همایون خرم و یوهان باخ برای مخاطبان اجرا میشود. بخشی از این کنسرتها به اجرای قطعاتی از آثار خودم اختصاص دارد. مدیر برنامههای این اجرا راز مازندرانی است و این کنسرتها با همراهی بنیاد رودکی برگزار میشود.
سامان احتشامی موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده پیانو متولد یکم اردیبهشت ۱۳۵۷ است. وی از طریق همکاری با جواد معروفی، محمد سریر و اسماعیل امین موید با ساز پیانو وارد دنیای موسیقی شد و سال ۱۳۷۱ با انتشار آلبوم «باغ به باغ» فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
احتشامی سال ۱۳۶۸ موفق شد دیپلم افتخار جشنواره موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دریافت کند. وی طی سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ با کسب مقام اول در پیانوی کلاسیک و ایرانی برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر و در سال ۱۳۸۲ نیز برگزیده همین جشنواره شد.
احتشامی و فروزش پیش از این نیز در آلبومها و کنسرتهای مختلفی از جمله آلبوم «باغ رویاها» همکاری داشتند. آخرین کنسرت مشترک این هنرمندان اردیبهشتماه سال ۱۳۹۹ در شرایط شیوع کرونا به صورت آنلاین در تالار وحدت برگزار شد.